Friday, August 12, 2011

PEMIMPIN KATA UNTUK INVESTASI PENGGUNA KATA JOM MUAMALAHKAN DnD

Terkedu den bila ada orang tanya... Kalau betullah sejenis DnD tu dikeluarkan oleh suatu pemerintah, kenapa perlu ada tim aktivis?
17 hours ago · · ·
  • Azreen Hc likes this.
    • Monster Low maap..apa itu team aktivis???
      17 hours ago ·
    • Ahmad Asyraf team aktivis=kgt? or rakyat yg dah ad kesedaran?
      17 hours ago ·
    • Au Ag orang perseorangan atau suatu kumpulan yang mempromosikan penggunaan DnD jenis tu
      17 hours ago ·
    • Ahmad Asyraf in my opinion..ak amek cnth kerajaan kelantan. dia bg mandat kat kgt suh terangkan kat orang ramai.. yg aktivis laen, sbg supporter kot..
      17 hours ago · · 1 person
    • Sophy Sufian Sulaiman Team aktivis diperlukan sbb 'pemerintah' tak cukup kakitangan nak buat kerja2 tarbiah...
      16 hours ago · · 3 people
    • Kobod Corebideen sebab semua dah di asuh Yahudi utk terima fiat. Maka tim ini perlu utk tarbiyyah semula
      16 hours ago · · 2 people
    • Sophy Sufian Sulaiman Harap-harapnya aktivis2 ni berjuang secara ikhlas utk memartabatkan sistem muamalah Islam melalui matawang syariah DnD dan bukan setakat nak membantu promosikan DnD keluaran satu-satu syarikat sahaja...
      15 hours ago · · 3 people
    • Abi KHuzai ‎;) double mining....
      15 hours ago ·
    • Au Ag Kalau betullah pemerintah yang keluarkan, bukan ke pemerintah itu boleh perintahkan semua orang dijajahannya untuk gunakan DnD keluarannya?
      10 hours ago · · 2 people
    • Irwan Ambak Au Ag, diakui "betullah sejenis DnD tu dikeluarkan oleh suatu pemerintah", jika merujuk kepada Dinar & Dirham Kelantan. Dan di dalam senario model pemerintahan tersebut khususnya dalam konteks sistem kerajaan Malaysia, ada banyak kekurangan yg mengekang penggunaan meluas dikalangan rakyat, khasnya di Kelantan. Oleh kerana itulah, memandangkan had-had kekuasaan kerajaan negeri dan "priority" pada isu-isu lain, maka "perlu ada tim aktivis" yang berda'wah utk memperluaskan penggunaanya.

      Namun, perlu difahami di sisi Islam, matawang syariah yg diseragamkan di bawah satu standard ini tidak boleh dipaksakan penggunaannya oleh pemerintah mahupun aktivis ke atas rakyat jajahan pemerintah tersebut. Kerana pilihan wang yg diguna adalah bebas ditentukan oleh individu. Pemerintah hanya boleh memastikan satu-satu standard Dinar dirham yg dikeluarkan itu menepati piawaian yg diikitiraf utk kemudahan pengguna bermuamalat.

      Berkenaan soalan yg berkaitan, tiada masalah bagi "aktivis2 ni berjuang secara ikhlas utk memartabatkan sistem muamalah Islam melalui matawang syariah DnD setakat nak membantu promosikan DnD keluaran satu-satu syarikat sahaja", yg boleh dimaksudkan di sini adalah syarikat Kelantan Golden Trade (KGT) iaitu anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) - sebuah syarikat milik kerajaan negeri Kelantan, jika aktivis2 tersebut yakin pada kebenaran dan kesahihan kedudukan DnD tersebut. Aktivis2 yg hanya menumpukan da'wah pada Dinar & Dirham Kelantan yg berpiawaian WIM tidak boleh disalahkan kerana tidak mempromosikan Dinar dirham lain kerana itu bukanlah tanggungjawab mereka.

      Tanggungjawab mempromosikan DnD pengeluar2 lain adalah tanggungjawab pengeluar2 DnD lain tersebut, sekiranya mereka berniat menyediakan Dinar dirham tersebut sebagai matawang syariah dengan penuh tanggungjawab; atau pengguna Dinar dirham tersebut, sekiranya mereka ingin mengangkat taraf Dinar dirham pengeluar2 lain tersebut sebagai matawang syariah walaupun pengeluar2 lain tersebut tidak berpendirian sedemikian. Namun, isu ini menjurus kepada pelbagai perbincangan lain yg berkaitan yg tidak diolahkan di sini.
      9 hours ago · · 5 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Au Ag, ia mesti datang dengan kesedaran. Infrastruktur yang ada sekarang adalah dari sistem sekular. Jual beli dan bayaran zakat menggunakan DnD mesti di sokong oleh satu sistem berlainan. Betul, ini satu tugas kerajaan. Tetapi tanggungjawab kerajaan dan kita semua untuk merealisasikan penggunaan DnD dan dirikan infrastruktur. Masih ramai ulama dan yang berilmu belum berani menyarankan kepada kerajaan masing untuk bertukar kearah ini. Tetapi, alhamdulillah, dari banyak perjumpaan Umar Vadillo dan beberapa pihak,ini sudah mendapat perhatian dan usaha kearah ini sedang bersama2 difikirkan.

      Kita mula dengan kesedaran. Aktivis hanya sukarelawan yang bergerak memberi kesedaran kepada orang ramai tentang penggunaan DnD dan memartabatkan wang syariah DnD.
      9 hours ago · · 4 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Buat takat ini hanya kerajaan Kelantan yang mengisytiharkan dan mengeluarkan Dinar dan Dirham sebagai wang syariah. InsyaAllah, apabila banyak negeri2 seperti Kedah, Johor, Negeri Sembilan dan Melaka turut bersama, perubahan akan mula ketara. Infrastruktur akan dibina bersama. Dan pengutipan zakat dalam bentuk DnD akan dilaksanakan, insyaAllah.
      9 hours ago · · 4 people
    • Hazrin Marjan DnD yang dihasilkan oleh Pemerintah yang sebenar ialah PERCUMA. Terbitan DnD ini hasil dari tabung Baitulmal ini akan menanggung nilai Emas dan kos minting. Sistem Monetary ini akan membolehkan cairan wang yang akan menggalakkan perniagaan di bawah jajahan Pemerintah. Dalam bahasa Mudah, DnD adalah seperti air, di atas Rahmatnya perlu di alirkan ke muka Bumi dan sebagaimana air dan zatnya air adalah PERCUMA...
      9 hours ago · · 1 person
    • Hazrin Marjan Kegagalan Pemerintah menyebabkan ujudnya aktivis DnD...
      9 hours ago ·
    • Au Ag Kekeliruan yang ditimbulkan oleh orang yang bertanya kepada den itu adalah mengapa tidak kerajaan tersebut membuat sebuah tim khas yang ditaja olehnya untuk terang-terangan mempromosikan penggunaan DnD kerajaan itu dan bukannya tim aktivis yang kononnya mempromosikan penggunaan DnD tetapi secara tidak langsung hanya untuk sejenis DnD sahaja.
      8 hours ago ·
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Hazrin Marjan, easier said. Jom turun padang.?
      'Kegagalan Pemerintah menyebabkan ujudnya aktivis DnD...' a sweeping statement like this is not commendable. Kita dibelenggu 300 tahun sistem riba, what do you expect ? A miracle wand to change eveything in a glimpse! Malulah kalau Umar Vadillo boleh menerusi jalan2 sempit yang boleh membuka kepada kebebasan umat di malaysia, sedangkan Sdr sendiri belum tentu boleh ikut mengalami bersama. Ini satu perjuangan, kita tangani dari mana2 pintu2 yang Allah bukakan.
      8 hours ago · · 3 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Au Ag, tolong baca balik tulisan Sdr Irwan Ambak diatas. Disitu ada jawapan.
      8 hours ago ·
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Au Ag, sebenarnya tiada kekeliruan. Keliru kalau kita tak menyahut seruan untuk ikut berdakwah bersama. Hati2 kita semua kena bergerak. Kita semua adalah aktvis. Bukan kerajaan sahaja.
      Kita juga sudah dibelenggu sistem demokrasi dari warisan ideoloji Greek.
      8 hours ago · · 2 people
    • Au Ag Tidak salah untuk tim aktivis untuk bersama-sama memerangi sistem kewangan sekular ini, namun bila namanya tim aktivis, orang kebanyakan akan berpendapat bahawa tim aktivis ini akan memerangi sistem kewangan sekular tanpa membezakan pengeluar DnD. Lainlah kalau namanya "tim aktivis DnD KGT" yang bukan sahaja memerangi sistem kewangan sekular, malah juga mempromosikan DnD KGT. Bila ada perbezaan pendapat ini dan dengan ada banyaknya DnD dipasaran, maka kekeliruan ini timbul.
      8 hours ago ·
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Au Ag, buat masa ini hanya DnD kerajaan Kelantan mertabatkan Dnd sebagai wang syariah. Negeri lain belum buat lagi walaupun aktivis sedang giat jumpa sultan dan ketua negeri untuk usaha ini.
      Sdr Au Ag, tolong baca balik tulisan Sdr Irwan Ambak diatas. Disitu ada jawapan yang tersangat jelas.
      8 hours ago · · 2 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Buat masa ni memanglah aktivis promote DnD Kelantan. The only wang syariah yang diisytiharkan.Ini saya sokong. Yang lain, DnD hanya untuk savings dan investment. Savings dan investmenti bukan interest aktivis seperti saya.
      8 hours ago · · 2 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Irwan Ambak telah menjawab soalan diatas dengan kemas dan jelas. Harap fahamkan isi penerangan beliau.
      8 hours ago · · 1 person
    • Mazli Alias Au Ag, maka perlulah difahami isu apa itu dinar & apa itu "nampak macam dinar tapi bukan dinar" (seperti koin bulion). Jika tidak, muncullah isu dinar ini murah, dinar itu mahal; premium itu tinggi dan ini rendah. Sebaiknya datang bertemu muka dengan berlapang dada di Dinihari Dinar esok, inshaallah.http://www.facebook.com/ev​ent.php?eid=14913092516994​2
      8 hours ago · · 2 people
    • Suhaimi Mohamed Sharif yer isu ini lebih baik dibincang oleh team tersebut.itu citer dalam kelambu kena jumpa direct
      6 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus ‎"Alawiyah Abdul Rahman Vadillo :Yang lain, DnD hanya untuk savings dan investment. Savings dan investmenti bukan interest aktivis seperti saya."
      "Mazli Alias : maka perlulah difahami isu apa itu dinar & apa itu "nampak macam dinar tapi bukan dinar" (seperti koin bulion)."

      ~ klu macam tu jatuh la martabat DnD kelantan sbb skg DnD klantan bkn lg untuk muamalat, tp untuk saving dan investment. Dnd klantan dah downgrade jadi koin bullion. cuba baca berita harakahdaily nih.
      http://bm.harakahdaily.net​/index.php/berita-utama/48​30-dinar-masa-lancar-rm323​-hari-ini-rm809
      bm.harakahdaily.net
      Harakahdaily
      6 hours ago · · 3 people ·
    • Mohamad Firdaus sy bukan nk fitnah atau buat cerita.. tgk link berita kt atas tuh, Husam Musa byk kali sebut invest dan saving d samping megah2 ngan kenaikan harga emas dunia. siap bangga2 ngan keuntungan lbh rm130k sbln (mungkin merujuk KGT)
      6 hours ago · · 3 people
    • Mohamad Firdaus xder pon sebut untuk muamalat...........
      6 hours ago · · 3 people
    • Masdi Mohd Facts
      6 hours ago · · 1 person
    • Ismail Trading Resources agree with Mohamad Firdaus
      6 hours ago · · 1 person
    • Mohd Syamsyul Nahar Mansor masalah ummat sekrang,suma nk ikut kepala masing2.tiada lagi baiah.tiada lagi wala'.tiada lagi adab.meyebabkan 'izzah Islam itu terus berada dalam kabut.

      saya fikir isu dinar-dirham ini sangat simple.pada saya,point utama adalah niat.Nabi SAW bersabda yg bermaksud,"setiap amalan bermula dengan niat"
      Dinar kelantan diisytiharkan sebagai mata wang syariah!tiba2 seantero Malaya pun bergegak gempita.dinar A, dinar B, dinar C.saban hari pelbagai jenama baru muncul.dan kebanyakkannya memang berniatkan pelaburan.

      umum pelik.awam macam saya pun lagilah takjub.beginikah zaman dahulu?pelbagai dinar/dirham kah wujud di pasaran.jadi bagaimana kelak tercapainya hasrat dinar-dirham untuk menjadi mata wang andai puluhan jenis dinar berlegar di dalam daulah dimana tiada keseragaman?

      lalu bila saya hadiri majis Dinihari Dinar,segalanya terungkai.kita sudah lama tinggalkan khazanah2 ilmu terdahulu.
      al-Muwatta pun selama ini sekadar dengar nama.isinya pun tak habis baca,bahkan mungkin isi kandungan pun tak pernah kita tahu.

      KITA PERLU SEDAR YANG KITA NI SEMAKIN JAUH DARI NABI SAW.KALAU NAK DEKAT,KITA KENA TURUTI LANGKAH ORANG TERDAHULU!
      Nabi SAW bersabda,"ummatku adalah yang terbaik.bermula dari generasi yang berjuang bersama2ku,kemudian generasi kalian (para sahabat),kemudian generasi selepas kalian (para tabi' tabi'in),dan seterusnya,seterusnya..."

      jadi berhentilah mencari perbezaan.ayuh bersatu perangi sistem ekonomi riba'

      meminjam analogi simple sidi Mazli Alias - jersi beckham memang ramai yg pakai.tetapi hanya ada seorg saja David Beckham!
      5 hours ago · · 2 people
    • Suhaimi Mohamed Sharif banyakkan beramal.. kurangkan label melabel
      5 hours ago · · 2 people
    • Saiful Rizal Jamaludin Ape maksud nie ek?? tak boleh dipaksa.. Adakah tak salah wujud syarikat yg mengeluarkan wang lain .. pada masa kerajaan dah keluarkan matawangnya sendiri.. Namun, perlu difahami di sisi Islam, matawang syariah yg diseragamkan di bawah satu standard ini tidak boleh dipaksakan penggunaannya oleh pemerintah mahupun aktivis ke atas rakyat jajahan pemerintah tersebut. Kerana pilihan wang yg diguna adalah bebas ditentukan oleh individu. Pemerintah hanya boleh memastikan satu-satu standard Dinar dirham yg dikeluarkan itu menepati piawaian yg diikitiraf utk kemudahan pengguna bermuamalat.
      5 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus ‎"dinar A, dinar B, dinar C.saban hari pelbagai jenama baru muncul.dan kebanyakkannya memang berniatkan pelaburan."
      ~ for ur information, sblm DnD klantan d lancarkn thn lps, dah ada dinar lain wujud spt DEG, restu, IMN, WIN, Muslim, dll...
      5 hours ago · · 1 person
    • Hazrin Marjan Puan Alawiyah, saya penyokong DnD sejak 10 tahun yang lalu dan memang turun padang dengan kapasiti saya sendiri. SILA JANGAN MELABEL.... Saya hormat Puan bukan saja sebagai isteri Umar Vadilo, saya hormati dengan perjuangan Puan dan kefahaman Puan. Platform ini, kita bersama cuba memberi kefahaman... Bukan memperkecilkan pengetahuan dan perjuangan di antara kita...Penerangan saya dapat menerangkan persoalan Sdr Au Ag. Budak Irwan hanya boleh copy and paste cerita dan bukan jawab persoalan yang timbul di Grassroot level...
      5 hours ago · · 2 people
    • Saiful Rizal Jamaludin Makna tak salah la kan penggunaan wang yg bebas. kerana pilihan wang adalah bebas di pilih oleh individu..
      5 hours ago · · 2 people
    • Saiful Rizal Jamaludin Lg satu pada zaman skrg nie.. cara yang paling berkesan dan disayangi orang untuk merakyatkan dinar adalah dengan menjual dinar dgn harga murah.. (Profit margin yang sikit) atau klu nak usaha atas iman mengedarkan dgn harga kos..
      5 hours ago · · 2 people
    • Hazrin Marjan Kita pun tahu dah ada orang turun padang dan Mint DnD dengan profit margin yang rendah..."Kulim Mali, baik punya" Aktivis Syariah lebih senang melabelkannya sebagai DnD bukan Syariah daripada memperkenalkan dan menerangkan piawaian DnD Syariah yang mereka tetapkan..
      4 hours ago · · 2 people
    • Suhaimi Mohamed Sharif idup Kulim hehe
      4 hours ago ·
    • Saiful Rizal Jamaludin Lg satu nak merakyatkan dinar.. memandangkan harga emas yg naik terlalu cepat.. adalah lebih baik dinar yang dibeli dan di tempa(cetak) pada harga rendah tidak di jual pada harga semasa emas yang naik tinggi.. Cth margin untung 1% esok harga emas naik. tp harga dinar tue takkan naik sebab ia telah di tempa pada harga rendah.. tetap jual pada keuntungan 1% dari nilaian kos..
      4 hours ago · · 2 people
    • Suhaimi Mohamed Sharif tuan saiful rasa elok tuan masuk grup dinihari dinar untuk menyatakan kembimbangan tuan
      4 hours ago · · 1 person
    • Saiful Rizal Jamaludin Apa kata tuan suhaimi ajukan.. kat mana group tue
      4 hours ago ·
    • Raisul Fadhla Bin Safiruddin Ni grou Dinihari Dinar.

      https://www.facebook.com/g​roups/diniharidinar/?id=13​5216893235479&ref=notif&no​tif_t=group_activity
      Official Facebook Group for Dinihari Dinar. "Facebook Group" rasmi untuk Dinihar...See more
      4 hours ago · ·
    • Saiful Rizal Jamaludin dah ask to join.. tp knp byk bahasa orang putih.. tak reti teman nak tanya guna bahasa enggeris..
      4 hours ago ·
    • Raisul Fadhla Bin Safiruddin He he he... Bahasa boleh campur-campur. English go on. BM pun boleh. Bahasa Inonesia juga bisa. :D
      4 hours ago ·
    • Suhaimi Mohamed Sharif tanya sana la.. lebih afdal
      4 hours ago ·
    • Saiful Rizal Jamaludin hehe!! dah tanya.. jom support sikit.. kklu sorang2 tak nampak..
      4 hours ago ·
    • Ikmal Putra masih dibelenggu dgn persoalan yang sama. bagus perbincangan ni...
      4 hours ago ·
    • Saiful Rizal Jamaludin sekali aku tanya salah tempat la.. dinihari dinar tak de kena mengena dengan KGT.. mereka hanya aktivis yang ingin educated tentang dinar.. Klu nak tanya kena tanya KGT la.. Ade tak group KGT kat FB nie..
      3 hours ago ·
    • Suhaimi Mohamed Sharif datang je event mingguan ni tanya direct .. rekod jawapan http://www.facebook.com/ev​ent.php?eid=14913092516994​2
      Location: Bangunan Bakti Siti Hasmah TTDI
      Time: Saturday, 13 August 2011 10:00
      3 hours ago · ·
    • Siti Zubaidah Abdul Shukor tim aktivis ..mcm kipas-susah- mati la kot.. tolong pemerintah, support pemerintah. Mereka bekerja offline secara sukarela dan berjemaah. tak ramai yg sanggup buat mcm ni.
      about an hour ago · · 1 person
    • Irwan Ambak Dari @Hazrin Marjan: "SILA JANGAN MELABEL....
      Budak Irwan hanya boleh copy and paste cerita dan bukan jawab persoalan yang timbul di Grassroot level..."

      Alhamdulillah, saya sedang berpuasa.
      15 minutes ago · · 1 person

No comments:

Post a Comment