Monday, July 18, 2011

Jual beli emas, perak dan makanan, riba dan hutang

Ramai yg masih tidak mengetahui perbezaan antara jualbeli riba yang melibatkan barang ribawi seperti emas, perak dan makanan dengan tempoh simpanan dan riba dalam hutang.
about an hour ago · · ·
    • Suhaimi Mohamed Sharif artikel ada
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim
      Riba dalam hutang bukan hanya melibatkan emas, perak dan makanan bertempoh sahaja. Takrif hutang mengikut ulamak Shafie sebelum zaman wang kertas ialah memindah milikkan ain (barang) kepada penghutang dengan dipulangkan ain (barang) dengan jumlah yang sama. Hutang 1 kilo beras pulangkan 1 kilo beras, Hutang 10 gram emas pulangkan 1 gram emas, Hutang 5 gram perak pulangkan 5 gram perak ....ain dengan ain tanpa tambahan, jika bertambah maka jadi riba dalam hutang disebut sebagai riba al qard
      about an hour ago · · 1 person
    • Ust Rafidi Hashim Kertas yang relevennya disini hanya pada hutang 1 kilo kertas dipulangkan 1 kilo kertas. Kertas adalah ain.
      about an hour ago ·
    • Reds LiSe AcBa ustaz adakan tulisan
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim Pinjam pula lain : Pinjam ialah mengambil manfaat dari ain (barang) tanpa memindah milikan barang tersebut. CtH : Pinjam motor hang sat satgi aku bagi balik nak pergi kedai beli barang. Sipeminjam hanya mengambil manfaat penggunaan motor, sipeminjam hanya mengharapkan ganjaran pahala dengan meminjam motornya. Jika diambil upah atas manfaat , itu dipanggil sewa.
      about an hour ago · · 1 person
    • Devid Hardi kalau fiat money apakah termasuk barang ribawi Ust Rafidi Hashim ?
      about an hour ago ·
    • Suhaimi Mohamed Sharif paham lagi..kalau kes arrahn hehe
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim Ain (barang) sangat penting dalam Islam, awal awal lagi dalam jualbeli ditakrifkan al bai' itu ialah tukar harta dengan harta atau ain (barang) dengan ain (barang).
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim
      Devid Hardi - Fiat money jika disandarkan pada emas ia akan jadi riba an nasiah, jika tidak disandarkan lagi pada emas atau apa pun ianya jelas satu penipuan . " Jangan kamu harta sesama kamu dengan jalan yg bathil kecualu ada saling redhameredhai " Bathil disini termasuk penipuan dalam tukaran jual beli.. menggunakan US dollar dengan nilai palsu untuk ditukar dengan ain (barang) yang sebenar adalah jelas satu penipuan.
      about an hour ago · · 1 person
    • Devid Hardi Jika fiat money tidak disandarkan kepada emas atau apapun dan dianggap benda ribawi seperti emas dan perak. Pertukaran sesama fiat money harus mengikuti hukum barang ribawi; sama berat, sama takaran dan tunai

      Begitu kan Ust Rafidi Hashim ? :)
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim Forex, banking, semuanya diasaskan bukannya atas ain (barang) tetapi dibina atas keunggulan US dollar dan rakan rakan sewaktunya untuk merompak harta umat Islam.
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim
      Pertukaran sesama fiat money harus mengikuti hukum barang ribawi; sama berat, sama takaran dan tunai ....ini fatwa baru yg angkat level wang fiat sama dengan emas dan perak ..fatwa inilah penyebab umat Islam lupa terus dinar dirham. Sebenarnya wang fiat tidak memenuhi syarat untuk dijualbelikan, dihutangkan, diqiradkan ..kerana ia bukan ain (barang). Harta didalam Islam terbahagi pada dua jenis 1. Mitsli (boleh ditimbang dan diukur) 2. Mutaqawwim (tak boleh ditimbang atau diukur) ...wang fiat termasuk dalam mutaqawwim ...
      54 minutes ago ·
    • Ust Rafidi Hashim Dalam jualbeli salam (order) - syarat pada barang dan harga mesti ain (barang) diketahui ukurannya ... jadi wang fiat tak releven disini..
      51 minutes ago ·
    • Ust Rafidi Hashim Tugas ialah Bismillah.
      Dengan mengembangkan rangkaian kedai/servis yang menerima D&d sebagai pembayaran bermakna lebih ramai yang akan dapat bertransaksi dalam matawang yang Halal ini. Ia juga akan membolehkan penerima-penerima Zakat yang dibayar dengan D&d untuk terus menggunakan matawang Halal yang mereka terima dalam transaksi jual beli harian mereka. Mimi Aminah Nordin-Aktivis DnD
      50 minutes ago · · 1 person
    • Ust Rafidi Hashim Buat kerja kurangkan kontroversi
      49 minutes ago · · 1 person

No comments:

Post a Comment