Sunday, May 29, 2011

INTRINSIC VALUE DIRHAM

Faisal Adnan
apa intrinsic value 1 dirham?
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Sdr Faisal Adnan, apa makna intrinsic value? Cuba terangkan.
      Saturday at 21:24 · · 2 people
    • Faisal Adnan value of the money, inside the money.
      Saturday at 21:35 · · 1 person
    • Faisal Adnan i saw a post down there, hamba Allah menjual dirhamnya dengan RM26/dirham. kenapa orang boleh jual 1 dirham pada RM26, RM27, RM28, RM29, RM30. why the value can be manipulated?
      Saturday at 21:39 ·
    • Intan Maimunah intrinsic value - actual value as opposed to market value or book value. i gv a simple example. i was working in colgate and the intrinsic value of a standard colgate toothpaste is only 70sen. its market value or book value includes taxes and logistics i.e. warehousing, distributorship, transportation etc
      Saturday at 21:42 · · 1 person
    • Muhammad Syahmi Murshid cam fundamental analysis
      Saturday at 21:44 ·
    • Norbaini Hassan IM: Thank you for the explanation and dont forget all the branding and marketing cost that needs to be in built into the "Colgate" name to promote it which.....by the way a lot of the private minters of DnD FORGOT which is why again as a comparison a lot of local Malaysian Franchisors fail when compared to their internationally oriented peers...
      Saturday at 22:14 ·
    • Faisal Adnan But matawang is not a product. remember this.
      Saturday at 22:23 ·
    • Norbaini Hassan
      FA again I agree with you. What a lot of people are not consciously aware of at this point is the comparison keep being tagged against fiat money. If you take fiat money away as a pricing mechanism...ie. I am offered two types of coinages for my wares/goods. I may take one or the other. I may choose to give more of my goods against one coin over the other. That is why again if you have the understanding of trade, under Islam there is no compulsion and you are allowed to negotiate to mutual consent.
      Saturday at 22:31 ·
    • Faisal Adnan people recognize the dirham based on their intrinsic value. for example, when we bring 1 malaysia dirham to indonesia (or otherwise), they recognize it as 1 dirham regardless of the brand. since the intrinsic value is the same, the power of purchasing should be the same too.
      Saturday at 22:48 · · 4 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo A dirham carries a name and its credibility and on which the 'seal' of the government is placed on the face of the coin. It is made public and announced to be a matawang clearly. That is what makes a dirham, a 'dirham'. Otherwise it is just another bullion, shaped into a coin.
      Saturday at 23:06 ·
    • Faisal Adnan for international trade, can Indonesian use their 1 dirham, and buying goods here as good as 1 dirham KGT?
      Saturday at 23:09 ·
    • Faisal Adnan or will we refuse to recognise their dirham?
      Saturday at 23:09 · · 1 person
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo As far aw WIM coins are concerned, yes. We can buy goods with WIM coins. Please check compliance of Indonesian coins to WIM.
      Saturday at 23:12 ·
    • Nur Judyana Rasidi Allah Maha Mengetahui
      Saturday at 23:15 · · 1 person
    • Norbaini Hassan
      Puan AARV the above matter is very well explained under the book called The Ethics of Money Production by Jorg Guido Hulsman and Publlished by Mises Institute under chapter 2. Therefore I would like to suggest whoever is following this thread and the other thread in regards why different pricing of different coins should read this book as it is very enlightening and should stop all the bickering and questioning on the subject matter. Again this is for those who sincerely wants to put the matter to rest... The book can be downloaded through internet and that is what I had done anyway and keep hardcopy for my references.
      Saturday at 23:28 · · 1 person
    • Nazly Tahir
      FA.. tidak nampak kah anda, jika anda lihat nilai 1 dirham Indonesia sama dengan 1 dirham KGT.. kerana memiliki ketulenan yang sama dan berat yang sama... yang tidak sama adalah kerana wang kertasnya... jelas menunjukkan dinar/dirham tidak manipulated nilai wang fiat, tetapi wang fiat yang manipulated nilai dinar/dirham bergantung kepada nilai semasa wang fiat itu sendiri... kenapa RM1 tidak sama dengan RP1, sedangkan 1 Dinar/Dirham Indonesia sama dengan 1 Dinar/Dirham KGT atau 1 Dinar/Dirham produk yang lain.
      Yesterday at 09:10 · · 2 people
    • Nazly Tahir Perbandingan mudah untuk kiraan semasa membeli seekor kambing pada hari ini... A membeli dengan 1 Dinar Indonesia, B membeli dengan 1 Dinar KGT, C membeli dengan 1 dinar juga (produk lain), D membeli dengan MYR 700 dan E membeli dengan RUPIAH 1,979,669.36. Yang mana berbeza nilai... dinarkah atau wang kertas?
      23 hours ago · · 2 people
    • Abu Alex Alhamdulillah, baca 2-3 kali baru Allah tambah kefahaman saya.. jazakallahukhairan
      22 hours ago ·
    • Faisal Adnan Nazly Tahir: justeru, intrinsic value mereka sama kan? bila kita bercakap tentang dirham, kira selalu refer kepada nilai nya (dalam RM), bukan nilai dalamannya. dan mengapa dinar dirham dibeza2kan macam kita bezakan ringgit dan rupiah?
      19 hours ago · · 1 person
    • Nazly Tahir
      FA... Sebab fungsi DnD yang ada di pasaran sekarang lebih bersifat komoditi dan bukannya matawang sebenar, jadi penawaran dan permintaan sentiasa diapungkan kepada nilai fiat oleh penjual mengikut keuntungan yang dikehendaki (sebab itu adaperbezaan DnD dalam RM seperti yang saudara utarakan)... seperti yang dinyatakan oleh saya byk kali sebelum ini... adalah bagus sekiranya pengeluar DnD menukarkan perkataan dinar/dirham pada cetakannya agar ianya menjadi coin (contoh 3g perak 999 atau 4.25g emas 916) jika pengeluarannya untuk keuntungan semata tanpa mengeluarkan garis panduan yang khusus/keseragaman untuk muamalat. Secara tidak langsung coin tersebut menyamai nilai DnD walaupun tidak dipanggil DnD. Ia juga boleh menjadi medium pertukaran untuk setiap pembelian kerana nilai intrinsiknya. Ini juga kerana pada masa ini tiada badan khusus yang mengawal kadar pertukaran DnD kepada fiat, sebagaimana BNM mengawal kadar apungan pertukaran fiat RM kepada fiat lain. Jika anda pergi ke bank-bank setiap bank akan punya nilai jualan dan belian yang sedikit berbeza jika ingin menukarkan RM kepada SG, USD, Euro dsbnya. Sama juga seperti DnD perlu ada satu badan yang mengawalselia kadar pertukarannya agar perbezaan itu tidak ketara dalam nilai RM, apatah lagi jika DnD itu dihasilkan untuk muamalat dan berfungsi sebagai matawang...
      18 hours ago · · 3 people
    • Faisal Adnan minta komen ttg spread.
      kenapa dirham jika dijual balik harganya -10%?
      adakah dirham tersebut hilang nilainya?
      18 hours ago · · 3 people
    • Suhaimi Mohamed Sharif spread akan sentiasa wujud jika dnd dikeluarkan oleh syarikat dan bukan kerajaan.walaupun pahit itulah realiti sekarang.namun begitu jgnla berputus asa mengembalikan wang yang wujud dalam Al-Quran dan Hadis
      14 hours ago ·
    • Nazly Tahir
      Sebenarnya tidak perlu ada spread bagi dinar/dirham.. tetapi memang ada spread bagi nilai emas/perak. Dan spread ini akan tetap wujud selagi berlaku pertukaran antara emas/perak kepada fiat. Sebab itu saya katakan kebanyakkan DnD yang ada s...See more
      14 hours ago · · 3 people
    • Mohamad Firdaus Speechless... =)
      14 hours ago ·
    • Suhaimi Mohamed Sharif boleh jemput diorang datang malaysia hehe
      14 hours ago ·
    • Faisal Adnan Nazly Tahir: well said. saya setuju matawang sepatutnya tak ada spread. atau sepatutnya sangat rendah (perlu ada alasan munasabah).
      14 hours ago ·
    • Suhaimi Mohamed Sharif ala citer banyak takde.sokong je dnd ni.kepada mana mana individu/syarikat yang nak keluarkan tu jgn lupa cukupkan denominasi. i follow.
      14 hours ago ·
    • Faisal Adnan SMS: lepaskan diri sendiri 1 perkara, nak lepaskan semua orang, lain cerita. bukan semua orang bernasib baik. walaupun mendapat kuasa dari pemerintah tempatan, boleh ke suka2 letak harga, boleh ke suka2 nak buyback -10%? bagi saya, ianya tak adil, dan ada (sedikit) unsur penindasan.
      14 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus IMN trima balik ngan spread 3% klu x silap ingat... kne jumput IMN dtg malaysia.. hehee...
      14 hours ago ·
    • Faisal Adnan dinarwakala (america) 0% spread.
      14 hours ago · · 1 person
    • Nazly Tahir Amerika is freedom country.. akta USA x sama macam akta Malaysia.. jadi kos-kos yang berkaitan mungkin berbeza...
      14 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus walaupun freedom, cukai tetap cukai... amerika ada GST, malaysia blm ada walaupun akn dlaksanakan x lama lg....
      14 hours ago ·
    • Nazly Tahir Seperti yang dinyatakan spead untuk DnD boleh dihapuskan sekiranya pihak berkuasa/pemerintah seperti BNM yang mengawal pengeluaran DnD dan Akta DnD diwujudkan dan mengiktiraf DnD sebagai MATAWANG... selagi ini tidak berlaku adalah mustahil untuk ianya dilaksanakan DnD tanpa spread di Malaysia pada masa kini...
      14 hours ago ·
    • Faisal Adnan public gold boleh buat 5%, they selling bullion,
      but KGT "sells" currency.
      14 hours ago · · 1 person
    • Mohamad Firdaus Amerika x mengawal pengeluaran DnD dan xdw Akta DnD diwujudkan dan mengiktiraf DnD sebagai MATAWANG.. Tp dinarwakala masih leh wat spread 0%... mcmana tu?
      14 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus GempurEmas (Singapore Merlion) boleh buat 4.3% and they sell 'bullion' and 'coin'
      13 hours ago ·
    • Nazly Tahir
      Cuma sebagai seorang yang memegang kepercayaan kepada Islam, soal DnD telah dilaksanakan dalam penerintahan nabi dan terhadap hadis-hadis, hukum-hukum dan nas-nas yang telah digariskan sebagai ikutan dan rujukan.. segala usaha kita untuk me...See more
      13 hours ago · · 4 people
    • Batik Etc
      I still can't really comprehend fully the points being put forth in this thread. Putting aside fiat money, my 1 dirham KGT allows me to purchase 2 birds of chicken. However, suprisingly my 1 dirham DDT couldn't even get me a chicken wing. I...See more
      12 hours ago ·
    • Nazly Tahir
      Jika dinarwakala telah mengiktiraf DnDnya sebagai MATAWANG memang patut ianya 0% spread, tetapi DnD KTG belum mendapat pengiktirafan sebagai MATAWANG, hanya berfungsi sebagai alternatif kepada RM dan ianya belum sempurna untuk digelar MATAW...See more
      12 hours ago · · 5 people
    • Mohamad Firdaus setahu wa, Dinarwakala bukan bawah WIM...
      11 hours ago ·
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo WIM STANDARD Dinar Wakala Medallions hold dual certification from both AOCS and WIM, the World Islamic Mint.
      http://www.dinarwakala.com/
      11 hours ago ·
    • Norbaini Hassan NT: Salam hormat kat you....ada sabar lagi nak explain subject ni...
      9 hours ago ·
    • Nazly Tahir Yes... perkongsian ilmu tiada penghujung... di mana kekurangannya..
      9 hours ago ·
    • Faisal Adnan
      i do believe that KGT tak rugi pun jika letak 0% spread. malah penyebarannya (circulation) akan makin cepat.
      1) orang makin yakin pegang dinar dirham, mereka akan rasa tak rugi pun, sebab 0% spread.
      2) jika penjual mengambil barang dengan pem...See more
      9 hours ago · · 2 people
    • Nazly Tahir
      Yes that should be to become as money... tetapi isu yang dihadapi sekarang KGT masih tidak mendapat status sebagai MATAWANG yang sah dari BNM untuk penggunaanya.. sebab itu i katakan dari awal rata-rata DnD yang ada di Malaysia ini masih be...See more
      8 hours ago · · 2 people
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo
      Sdr Nazly Tahir, matawang as in 'legal tender' you mean. Ini memang tak boleh. BNM will not allow it. How do you suggest we go about bringing back the dinar and dirham? I understand the constraints. Tak boleh dudok diam and let these leeche...See more
      8 hours ago · · 1 person
    • Alawiyah Abdul Rahman Vadillo Alamak, its late. I will continue this esok. My son ada exam esok pagi. Maaf. We shall continue, insyaAllah.
      8 hours ago ·
    • Faris Aiman pada saya kita tak perlukan status dari BNM atau siapa2 untuk menggunakan DnD....sebab ianya ibadah kita! pinjam quotehj awal " takkan kita nak semayang maghrib kena mintak izin najib?"
      8 hours ago ·
    • Murny Annisah FA: KGT belum mampu keluarkan DnD 0% spread..
      8 hours ago ·
    • Nazly Tahir
      MA.. i just got your answer about 0% spread for Dinarwakala.. i have ask them and guess what the answer... Dinar Wakala : As much as our cash flows permit, we will try our best to buy back... means kecairan/pembelian kembali Dinarwakala tid...See more
      8 hours ago ·
    • Nazly Tahir MA.. Berdasarkan sumber website Dinarwakala minted by eGold. eGold LLC (US) dgn EGold Pvt. Ltd. (Pakistan) syarikat yang sama kan, cuma lokasi yang berbeza..... dan pengeluaran di bawah syarat dan naungan WIM... ianya sama seperti KGT.. cuma KGT tidak mempunyai kilang minted sendiri... secara tidak langsung dan logiknya akan meningkatkan kos pengeluaran DnDnya berbanding Dinar wakala... wallahu'alam'bisawap
      8 hours ago ·
    • Nazly Tahir
      Nilai tersendiri yang wujud itu telah wujud sejak zaman nabi lagi.. tiada apa yang berubah.... AARV tiada cara mudah untuk mendapat kejayaan.. kita boleh menyokong perjuangan pihak2 yang cuba memperjuangkan DnD selagi pelaksanaannya tidak m...See more
      7 hours ago · · 1 person
    • Faisal Adnan
      polisi syarikat juga salah satu dakwah.
      semua orang tak kisah jika beli 1 dirham at RM40 pun, tetapi KGT juga perlu admit 1 dirham RM40 juga (atau -RM1). jika perkara ni berlaku, inilah dakwah terbesar kita, polisi syarikat itu sendiri. ya s...See more
      about an hour ago ·
    • Mohamad Firdaus Honestly... in malaysia situation skg nih. Spread msh perlu utk elak pelabur yg langsung x minat nk muamalah dari manipulasinya... cuma spread 0% boleh d aplikasi hanya utk peniaga yg trima DnD n berdaftar dgn KGT.
      29 minutes ago ·
    • Nazly Tahir
      FA benar, sebab itu pada pandangan saya pun seharusnya begitu, cuma kita kurang pasti apa yang berlaku dalam pengurusan KGT dan circulation DnD, cuma yang saya dengar cerita (harus diselidiki dahulu dengan terperinci agar tiada fitnah berleluasa dan memohon kepada Allah agar dijauhkan) ada sesetengah pemilik/penggumpul/penjual DnD mengambil kesempatan secara rakus membeli kembali DnD secara pukal dalam harga yang murah dan menjual kembali dengan harga semasa pasaran, habis tidak menjual kembali kepada KGT dengan harapan memperolehi keuntungan berganda dan memperdagangkan DnD seolah ianya seperti produk emas yang lain dan tidak menggunakan DnD untuk circulation dalam muamalat dan KGT menaikkan kadar spread itu agar anasir-anasir perosak ini tidak berlaku yang mana cuba mendidik perosak-perosak ini agar DISIPLIN dalam penggunaan DnD dan bukan untuk mendapatkan keuntungan. Oleh itu saya sarankan untuk mendapatkan DnD jika boleh kita buat secara pertukaran barangan atau menawarkan perkhidmatan/servis yang kita lakukan untuk mendapatkannya dan jangan gunakan FIAT untuk membeli DnD. Dari sini kita dapat membantu membunuh anasir-anasir perosak dalam mengambil kesempatan memperdagangkan DnD.. Jika ini memang berlaku ianya bukan kesilapan KGT 100% dan kita sama-sama berjuang membanteras gejala ini.. wallahu'alam'bisawap.
      17 minutes ago ·

No comments:

Post a Comment