Wednesday, May 25, 2011

SPREAD DAN JAMINAN JUAL BELI.

Zulkifli Sharif
Ye saya dengan rasminya akan menentang secara TERBUKA akan wujudnya SPREAD ini mulai hari ini ....atas apa alasan pun saya nampak unsur SEKULAR Yang besar dalam konsep SPREAD ini.
    • Zulkifli Sharif Untu Dinar dan dirham sahaja . Tiada kena mengena dengan gold or silver bar.
      about an hour ago · · 2 people
    • Mujahid Altercronic laa.. kitaorang dah lama ttg.. haha
      about an hour ago · · 3 people
    • Hasbullah Bin Pit Boleh bermuamalat dgn harga di semuadinar.blogspot.com
      about an hour ago · · 1 person
    • Gold Man hehehehee..........
      about an hour ago · · 1 person
    • Gold Man Quezzo Corp wa punye dinarius apa cer?
      about an hour ago ·
    • Zulkifli Sharif Nak meramaikan lagi tentangan tuan ..dan bersedia dengan jawapan.
      about an hour ago ·
    • Quezzo Corp telah diajukan kepada pihak berwajib... nantikan maklumat lanjut...
      about an hour ago · · 1 person
    • Gold Man tq...
      about an hour ago ·
    • Zulkifli Sharif TERBAIK QC.
      about an hour ago ·
    • Fathizia Rafiq alhamdulilah...
      about an hour ago ·
    • Hanani Wahab konsep spread ni konsep yg mcmana?
      about an hour ago ·
    • Abu Alex
      nak tanya, jika tiada spread nanti apa yang akan menghalang pemodal-pemodal besar menggunakan matawang syariah untuk manipulasi matawang (short-selling)? tanpa "spread" dan jaminan belian semula oleh anak syarikat, matawang syari'ah akan diperlakukan seperti pelacur sahaja;

      jujurnya, apakah benar tuan-tuan fikir anak syarikat dari kerajaan negeri yang "cukup-cukup makan" dibelasah oleh kerajaan pusat itu mampu nak layan nafsu besar pemodal-pemodal munafik ini?

      senario: "nah, ini dinar & dirham berharga RM1.2 juta, sila ambil (mata penjual dan pembeli sedang lihat graf yang menunjukkan penurunan)"

      apa kata pengeluar lain buat dahulu (hapuskan spread, jamin belian semula), untuk buka mata "anak syarikat yang kaya dan tamak"

      siapa di sini yang tahu berapa banyak perbelanjaan yang dikeluarkan oleh "anak syarikat yang kaya dan tamak" itu dalam membiayai usaha memartabatkan matawang syari'ah di sana-sini di seluruh negara? nampak dan tak nampak di mata?

      minta pencerahan, wallahu'alam.
      about an hour ago · · 2 people
    • Abu Alex
      matlamat bila kita tukarkan matawang fiat kita dengan matawang syari'ah adalah untuk kita gunakannya dalam kegunaan sehari-hari (cuba sedaya upaya untuk tidak menukarkannya kepada fiat melainkan untuk tujuan sebaran) ~ sekarang ini memanglah susah-payah, golongan awwalun (yang cuba kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah) di akhir zaman memang Nabi s.a.w. janjikan kesusahan pada mereka.. namun golongan inilah yang membuka jalan untuk Imam Mahdi (moga-moga ia adalah kita, Amiin).

      about an hour ago · · 2 people
    • Zulkifli Sharif
      Ukuran mengikut sejarah maka perlaksanaan asal juga harus merujuk kepada perlaksanaan pada sejarah.
      1. Kenapa perlu membeli balik dinar dan dirham. Atas dasar apa. Bukankan pemulangan semula sekiranya berlaku kerosakan adalah pemulangan ata...See more
      about an hour ago · · 1 person
    • Mohamad Zamri Bin Musa Doc ZH, gua like ..
      about an hour ago ·
    • Zulkifli Sharif Apabila merangka satu sistem yang lama dan baik dan diperkenalkan semula atas tuntutan syarak ......bersedialah atas segala2 yang berkaitan bukan sekadar ukuran timbang dan berat. Dan bukan atas peringatan atas Riba semata2 dan mengharamkan matawang dan dalam masa yang sama kita berulang2 kali menukarkannya dengan DnD ini. SPREAD? ....apa itu. Siapa boleh jelaskan. TEORI Matawang mana tu?
      about an hour ago · · 1 person
    • Mohamad Zamri Bin Musa Baik untuk pembeli dan penjual..
      about an hour ago ·
    • Abu Alex
      Info: saya bukan tak setuju dengan Sdr. Zulkifli Sharif malah kebanyakan hujah yang saudara gunakan itu juga adalah hujah yang kami (sila berhubung dengan Sdr. Mujahid Altercronic untuk sahkan cerita) guna bila meminta (lebih kepada memaksa...See more
      about an hour ago ·
    • Abu Alex pembetulan: sebelum terus bercerita, siapa sini tahu berapa jharian Mydin dan HPA?

      "berapa jumlah jualan harian
      about an hour ago ·
    • Abu Alex
      Glass Ceiling Reality: KGT sebagai anak syarikat yang menerima dana terhad daripada "bapa"nya memang tidak mampu nak hapuskan spread dan dalam masa yang sama beri jaminan belian-semula, siapa yang mampu silakan.

      Kita jerit sampai keluar anak...See more
      56 minutes ago ·
    • Abu Alex jom zuhur insyaAllah
      56 minutes ago ·
    • Zulkifli Sharif Jom sekali ......KENAPA PERLU ADA JAMINAN BELIAN SEMULA.......tu dah macam PG ..tuan Abu yang Dimuliakan ALLAH.
      53 minutes ago · · 1 person
    • Quezzo Corp
      Tuan Abu Alex ... camnie.. (Mydin gua tak berminat nak citer sebab gua tau kenapa Mydin ditubuhkan)... tapi HPA gua berminat nak story.... HPA ditubuhkan untuk meneruskan jihad ekonomi orang Islam... dier ader rantaian pembekalnya sendiri.....See more
      52 minutes ago · · 2 people
    • Siti Zubaidah Abdul Shukor Kalau dapat minter yang respon lagi baik. Kita nak tahu apa yg tersirat dan apa yg tersurat..
      34 minutes ago · · 2 people
    • Siti Zubaidah Abdul Shukor Off topic-
      Tuan Alex: Insha-Allah,minggu depan sy ada apptmnt dgn Mydin, kalau diorg sudi reveal daily sale tu, nanti sy pm tuan.
      QC: agenda Mydin tu nanti pm gua..heheh.. M.Nasir ckp 73 pintu, 73 jalan, yg sampai hanya satu jalan..
      23 minutes ago · · 3 people
    • Zulkifli Sharif Betul tu QC sebagai pejuang jihad ekonomi Islam entiti ini pasti tidak akan memandang hanya dengan mata DnD ini sahaja tapi dengan keimanan dan hati yang sangat terbuka luas tanpa sedikit prejudis pun.Pelik tapi benar klau mereka menolaknya dengan alasan bahawa ianya bukan matawang negara yang sah.
      10 minutes ago · · 1 person
    • Abu Alex
      Wallahu'alam, dalam perbahasan kita mesti tahu dimana mahu berhenti dan kemana tujuan perbahasan.

      Tuan Zulkifli Sharif yang diredhai Allah, tempat berhenti saya ialah pada pertanyaan tuan yang berbunyi "KENAPA PERLU ADA JAMINAN BELIAN SEMULA?".

      kerana saya juga bertanyakan perkara yang sama, jadi kita tiada perkara nak dibahaskan; jika diteruskan juga maka perbahasan kita sudah disertai oleh syaitan.

      Tujuan saya sama dengan tuan dan kebanyakan orang di sini, mahu mati dalam keadaan dapat ucapkan kalimah Laailahaillallah; nothing else matter bro.

      Tuan Quezzo Corp yang sangat saya hormati, adapun jumlah jualan syarikat gergasi itu saya sebut sekadar memberikan gambaran hipotetikal akan beban yang akan dipikul oleh KGT jika syarikat menghapuskan spread dalam keadaan mereka dikehendaki memberikan jaminan belian semula; bagaimanapun "spread" sudah tidak relevan bila tiada keadaan "jaminan belian semula".

      Siti Zubaidah Abdul Shukor jazaakillahu khairan.
      9 minutes ago · · 2 people
    • Zulkifli Sharif Kekurangan plan induk perlaksanaan DnD ini mungkin meyebabkan banyak kekeliruan kerana tiada rujukan yang khusus yang telah difikirakn bertahun2. Dalam pembenatangan mengenai DnD yang sempat dibaca tiada seorang pun berbincang mengenai kewajaran SPREAD dan JAMINAN BELIAN semula. Sudah disemak kah hukumnya. Jaminan belian semula seperti sesuatu yang tidak kena .
      7 minutes ago · · 2 people
    • Zulkifli Sharif Ye saya pun kan berhenti di sini Tuan ABU ..kerana cite2 ini pada pendapat saya akan memecah belahkan jemaah ini kalau kita tidak berhati2.
      5 minutes ago ·
    • Mujahid Altercronic Isu nie adalah isu lama, dahulu tuan Abu Alex adalah mereka yg menentang keras isu ini di hadapan otai2 atas bukit.. namun setelah diberi penjelasan akhirnya beliau faham..
      3 minutes ago ·
    • Mujahid Altercronic penjelasan yg diberikan di atas rasanya sudah cukup.. jika nak tahu lebih lanjut boleh la hadir ke Dinihari Dinar di kelantan atau bangi pada sabtu ini..
      3 minutes ago ·
    • Zulkifli Sharif Oleh kerana itu saya akan delete kan post ini .....untuk kebaikan semua. dan saya simpan dalam blog plan B sebagai rujukan sahaja.
      about a minute ago ·

No comments:

Post a Comment