Tuesday, June 21, 2011

Timbangan ..antara dacing madinah dan penimbang eletronik

kalau tukar suka sama suka Dinar 999 4.44g tukar ngan Dinar 999 4.25g adalah riba disebabkan perbezaan berat dalam TITIK PERPULUHAN...

ada sesapa kat sini boleh bgtau macamana penimbang yg digunakan zaman rasulullah dan khalifah2 kira titik perpuluhan...?
Yesterday at 11:44 · · ·
    • Suhairul Lail Kamaruddin dulu berat ni bukan ikut metrik... satu mayam bukan tepat2 dlm metrik..
      Yesterday at 11:45 ·
    • Kunci Emas Guna Dacing kot..Letak 1 sebelah kiri & 1 sebelah kanan...Kalau tepat dn takder yg berat sebelah..Sah sama berat...
      Yesterday at 11:46 ·
    • Mohamad Firdaus then, if tukar emas/perak dengan emas/perak kalau beza berat dalam titik perpuluhan je di maaf kan kn?
      Yesterday at 11:48 ·
    • Suhairul Lail Kamaruddin x jugak... tapi timbangan dulu pakai dacing, so bila timbangan setara x jadi riba. cuma skrg bila tukar jd metrik, boleh pakai method lain...
      Yesterday at 11:49 ·
    • Mohamad Firdaus then macamana nk tau pemberat yg di jadi asas timbangan dacing dan diletak di salah sebelah tu tepat berat dia dalam titik perpuluhan?
      Yesterday at 11:49 ·
    • Suhairul Lail Kamaruddin pemberat zaman dulu mmg dibuat dengan menimbang dengan setara.. means copy dari copy dari copy...skrg ni penimbang ikut metrik pakai berat 1 logam yang disimpan dkt switz tu.
      Yesterday at 11:52 · · 1 person
    • Suhairul Lail Kamaruddin http://en.wikipedia.org/wiki/Kilogrambacalah kat sini
      Yesterday at 11:54 · · 1 person
    • Mohamad Firdaus
      bukan apa, kalau beza berat dalam titik perpuluhan tuh di jadikan asas untuk JATUH HUKUM riba dalam tukaran dinar dengan dinar. mean akan ada lebih RIBA dalam penggunaan DnD sebab bila DnD di keluarkan sepenuhnya dari CASING dalam muamalat, akan berlaku kekurangan berat dalm titik perpuluhan akibat faktor2 luar seperti bergeser dengan permukaan bersimen, jatuh atas permukaan keras, bergeser dengan DnD lain dalam uncang, dll..
      Yesterday at 12:01 ·
    • Mohamad Firdaus lebih2 lagi Dirham yg di kira dalam 3 titik perpuluhan...
      Yesterday at 12:01 ·
    • Mohamad Firdaus ustaz rafidi, xnk komen ke?
      Yesterday at 12:19 ·
    • Adam Sharif Pakar2 la kene jawab kot...
      Yesterday at 12:20 ·
    • Abi KHuzai tukar 21pcs dinar & tambah (+) 4gram utk dinar yg berat 4.25g...
      Yesterday at 12:24 ·
    • Adam Sharif Nk kene kaji selidik sape yg buat gram2 kilo2 ni
      Yesterday at 12:29 ·
    • Mohamad Firdaus kalau nk tukar 1dinar jer?
      Yesterday at 12:29 ·
    • Quezzo Corp dulu kini dan selamanya guna dacing..... hahaha
      Yesterday at 12:32 · · 1 person
    • Suhairul Lail Kamaruddin abis bergadoh2 nk kira timbang sape btol... last2 dacing ah....
      Yesterday at 12:32 · · 2 people
    • Mohamad Firdaus yup.. dari gaduh2 bab berat, balik ke asal iaitu dacing.. xder titik perpuluhan. samada 4.44g atau 4.25g sama je.. smua seberat 4g-+ . inilah titik persamaan
      Yesterday at 12:34 · · 1 person
    • Adam Sharif Back to basic :)
      Yesterday at 12:37 · · 1 person
    • Quezzo Corp boleh dapat dacing pada harga RM2 kat PWTC ...
      Yesterday at 12:37 · · 1 person
    • Ust Rafidi Hashim
      Hadis tukaran emas dgn emas , perak dan perak lebih kepada larangan tukaran sebenarnya.Ianya untuk tukaran matawang seperti 1 keping koin 5 dinar dgn. 5 keping koin satu dinar misalnya supaya tak berlaku riba al fadhl disitu dan on the spot. Tukar emas dan perak cuma perlu on the spot shj, boleh berlebih dan berkurang .. rujuk dalam muwatta' dalam bab wazan (timbangan) di Madinah kerana kerana berkaitan dengan doa nabi Ya Allah berkatilah ukuran ,(mikyal) timbangan (wazan), sa' (gantang) dan mudd(cupak) kami yakni ahllul Madinah '. Ramadhan dah dekat sa' dan mudd telah hilang dari edaran .. macamna nak ikut doa Nabi saw ni ..fikir fikirkan
      Yesterday at 12:44 · · 6 people
    • Mohamad Firdaus x faham.. tolong detailkan skit..
      Yesterday at 12:46 ·
    • Adam Sharif Adakah cuba dimaksudkn kembalikan ukuran olskool
      Yesterday at 12:48 ·
    • Zulkifli Sharif
      baca ....baca ...baca. Seperti kata imam ghazali yang saya baca dalam bukunya jiwa agama .....sekiranya dinar @ dirham ditukarkan sesamanya maka akan rosaklah fungsi Dinar dan Dirham itu sebagai matawang. Hikmah atas larangan seperti yang d...See more
      Yesterday at 12:51 · · 5 people
    • Adam Sharif ZS: bukan nk ditukar2 dinar tu... buat ape pun nak tukar2... cuma ade hikmah setiap ape yg berlaku ni...
      Yesterday at 12:53 ·
    • Ust Rafidi Hashim Nak tukar emas dgn emas yang tak sama berat, tukar dengan dirham dulu baru tukar dengan emas pulak , hadis diatas sama seperti larangan tukaran atas kurma yang berlainan mutu..jual dulu dapat dirham baru beli lain
      Yesterday at 12:59 · · 6 people
    • Mohamad Firdaus bagaimana pula dengan kalau sama berat?
      Yesterday at 13:02 ·
    • Ust Rafidi Hashim Bukan itu shj, beras dgn tepung beras pun tak boleh tukar direct
      Yesterday at 13:03 · · 3 people
    • Fara Ahmad A'ah, penah blajo bab tu dulu, kena tukar brg yg sama berat dan timbangan....if beras, patut dibalas dgn beras, if tak dah jadi riba.
      Yesterday at 13:04 ·
    • Mohamad Zamri Bin Musa Ust Rafidi Hashim, itulah sebenarnya kita merumitkan apa yang senang sebab apa yang tertulis akan mengambarkan apa yang tersirat, itu kefahaman saya.
      Yesterday at 13:05 ·
    • Ust Rafidi Hashim Sama berat memang itu lah hikmahnya untuk denominasi berlainan supaya tak berlaku riba ..Mafhum mukhalafah (fahaman terbalik) tak boleh tukar emas dgn emas KECUALI sama mutu dan berat .. Buat apa nak tukar ? Nak wang kecil ... dari 5 dinar sekeping ke 5 keping satu dinar..
      Yesterday at 13:07 · · 5 people
    • Mohamad Firdaus mean, sebaik2nya jangan tukar 5dinar sekeping ngan 5keping 1dinar?
      Yesterday at 13:09 ·
    • Ust Rafidi Hashim Tak , cuma tujuan tukar untuk pecahkan denominasi dinar .. boleh tukar tak ada masalah ..
      Yesterday at 13:11 · · 2 people
    • Ust Rafidi Hashim Saya sedang mencari gantang untuk bulan ramadhan ..Boleh sesiapa tlg dapatkan .. gantang berasaskan isipadu bukan kilogram ..
      Yesterday at 13:15 ·
    • Mohamad Zamri Bin Musa Pada pandangan saya hanya sispekulator dan sipemulator sahaja yang mempunyai pemikiran tukaran sebegini. Sekiranya anda bersungguh dalam muamalat DnD, perkara sebegini tidak akan berlaku.

      Kalau nak tukar jugak contoh nominasi besar kepada nominasi kecil, carilah pada mutu dan berat yang sama. Apa ke hal nak cari mutu berlainan? Untuk mendapat keuntungan dari hasil pertukaran tersebut?
      Yesterday at 13:15 · · 1 person
    • Dyg Emma klu nak tukar gak buat 2 transaksi berlainan, cth mcm 1 gtg kurma kurang elok jual dalam transaksi yang lain dpt duit kemudian baru beli kurma yang elok
      Yesterday at 13:16 · · 1 person
    • Adam Sharif ustaz macam mana ngan gram dlm ukuran dinar yer?
      Yesterday at 13:17 · · 1 person
    • Dyg Emma sirim salak tinggi ade gak simpan std berat tu utk rujukan std malaysia n still ade uncertainty / correction yg perlu diapply ke setiap balance, means klu timbang 4.25 maybe jd 4.26 etc
      Yesterday at 13:19 · · 3 people
    • Dyg Emma ttg sa' masih diusahakan di makmal kapasiti sirim, doakan berjalan lancar
      Yesterday at 13:20 · · 3 people
    • Ust Rafidi Hashim Gram ukuran moden untuk berat, tak ada masalah, saya tak berapa puas hati gantang untuk zakat fitrah (isipadu) ditimbang dengan kilo ni musykil jiddan.
      Yesterday at 13:20 ·
    • Dyg Emma mmg gantang dlm liter (isipadu) bukan kilo
      Yesterday at 13:21 ·
    • Mohamad Zamri Bin Musa ‎1 Gantang Baghdad..
      Yesterday at 13:22 ·
    • Dyg Emma ‎1 gtg madinah
      Yesterday at 13:22 ·
    • Ust Rafidi Hashim Kena keluar dulu salam DYG EMMA tlg pm saya 1 gantang = ? liter
      Yesterday at 13:24 ·
    • Adam Sharif bukan ape ustaz sekadar bertanya sebab emas perak pun ade zakat... tp xpe pelan2 nnt ade la jawapan der :)
      Yesterday at 13:25 ·
    • Dyg Emma ust tlg add saya sbb x dpt msg
      Yesterday at 13:36 ·
    • Zulkifli Sharif Dyang post kat komen .... kami pun nak tau juga ..satu gantang berapa liter
      Yesterday at 13:50 ·
    • Dyg Emma gantang malaysia 4.55 l, gtg bgdd yg ade kt mesia (klate n n9) 3.22 l
      Yesterday at 13:52 ·
    • Dyg Emma gtg madinah ade khilaf ulama, masih dikaji
      Yesterday at 13:55 · · 1 person
    • Dyg Emma tp utk tujuan zakat fitrah byr lebih pun xpe kan..
      Yesterday at 13:56 · · 1 person
    • Dyg Emma gtg madinah ade yg kata 2.75, 3, 3.14 l
      Yesterday at 13:57 · · 1 person
    • Mohamad Firdaus ‎"Tak , cuma tujuan tukar untuk pecahkan denominasi dinar .. boleh tukar tak ada masalah .."
      ~ then xder masalah kan sekeping 5dinar (4.44g/sedinar) 24k tukar ngan 5keping 1dinar (4.25g/sedinar) 22k. beza cuma dalam titik perpuluhan jerk
      Yesterday at 14:07 ·
    • Hazyyati Hamzah MF tak boleh sebab mutu emas yg berbeza
      Yesterday at 14:26 · · 1 person
    • Nur Judyana Rasidi buat perkiraan berdasarkan emas tulin dlm dinar...blh juga buat campuran dinar & dirham..
      Yesterday at 14:32 ·
    • Mohamad Firdaus miss typed... maksud wa xder masalah kan sekeping 5dinar (4.44g/sedinar) 24k tukar ngan 5keping 1dinar (4.25g/sedinar) 24k. beza cuma dalam titik perpuluhan jerk
      Yesterday at 14:49 ·
    • Tok Belagak Rasanya jadi cam hukum bab bersentuh kulit yakni perbezaan mazhab masa kat tawaf. memasing ikut spec 4.44 n 4.25 gm. Tapi kalau dah 1000 ketui ada effec tu. Pada Den, just ikut nasihat Imam Ghazali bab fekah ni tak yah le fikir terlalu dalam.
      21 hours ago · · 3 people
    • Mohamad Zamri Bin Musa merumitkan perkara yang mudah..
      19 hours ago ·
    • Mohamad Zamri Bin Musa Ust Rafidi Hashim dah bagi cadangan untuk menyenangkan urusan.
      19 hours ago ·
    • Nas Salahuddin Albeyduri ya,.bab fikh ni kita ambil yg paling mudah dan sesuai dgn waqi'(keadaan)..dalam masa2 tertentu ada tempat yg dimaafkan..
      19 hours ago · · 3 people
    • Amir Hasyim Kamaruddin cuba timbang pakai dacingm 5dinar (4.44g/sedinar) 24k kat satu side & 5keping 1dinar (4.25g/sedinar) 24k kat side yg satu lagi,tgk sama tak timbangannya?
      4 hours ago ·
    • Abu Alex haa.. ada pun yang guna "common sense", sebab itu niat dan amal duduknya di tempat paling atas.. jom cari dacing kita timbang - selesaikan hal ini selama-lamanya, boleh buka bab lain pula.

      p.s. dacing yang paling sensitif digunakan oleh peniaga ubat tradisional cina.
      4 hours ago · · 2 people
    • Abu Alex ‎"p.s. dacing yang paling sensitif digunakan oleh peniaga ubat tradisional cina."

      hari-hari mereka tu timbang barang yang lebih mahal daripada emas.
      4 hours ago · · 2 people
    • Mohamad Firdaus ‎"cuba timbang pakai dacingm 5dinar (4.44g/sedinar) 24k kat satu side & 5keping 1dinar (4.25g/sedinar) 24k kat side yg satu lagi,tgk sama tak timbangannya?"
      ~ then, adakah dinar2 zaman khalifah arrasyidin semua tepat dalam titik perpuluhan? dari gambar dacing yg ada kt muzium madinah, dari mata kasar ketepatan berat lebih kurang 1-2g+- ... dan sejak bila ada unit gram dan titik perpuluhan nih?
      4 hours ago ·
    • Abu Alex ‎..nak cincai boleh pakai dacing yang orang timbang sekerap getah.. 1 dinar tukar dengan 5 dinar, tadak hal punya-lah, sebab sama timbangannya (0.00g)

      nak cincai lagi boleh guna dacing timbang lori kelapa sawit, silap-silap 1 dinar tu boleh tukar dengan 50 dinar, dua-dua timbang 0.00g juga.

      wallahu'alam.
      3 hours ago ·
    • Abu Alex ada akal, pakai.
      3 hours ago · · 1 person
    • Faizi Rizal Ab Aziz timbang guna akal, tengok guna mata hati :)
      3 hours ago via ·
    • Abu Alex
      maksudnya mudah dik, dalam agama kita ini disuruh guna kemudahan yang ada - jika ada alat timbang tiada titik perpuluhan ketika urusniaga, gunakan

      jika ada alat timbang yang ada satu atau dua titik perpuluhan ketika urusniaga, gunakan

      jika su...See more
      3 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus
      sudah tengok dacing madinah? kalau belum sila tgk gambarnya di sini :-
      http://www.facebook.com/photo.php?fbid=225731434111485&set=o.130228377040193&type=1&theater

      "dalam agama kita ini disuruh guna kemudahan yang ada - jika ada alat timbang t...See more
      3 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus mungkin kita pandang ringan dan remeh2, tetapi ia menjadi titik tolak persamaan timbangan 4.44g dan 4.25g sebab timbangan 72 biji barli menggunakan dacing, bukannya penimbang elektronik yg ada titik perpuluhan.
      3 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus cuba lihat dinar dan dirham zaman empayar ottmaniyah bila dikira ikut titik perpuluhan bg dinar yg dominasi lebih kecil dari 1/2dinar.. langsung x sama antara satu sama lain kan bila di ambik titik perpuluhan?
      http://aaabid.com/TRcoin.htm
      3 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus saya copy n paste sekali lagi...
      "mungkin kita pandang ringan dan remeh2, tetapi ia menjadi titik tolak persamaan timbangan 4.44g dan 4.25g sebab timbangan 72 biji barli menggunakan dacing, bukannya penimbang elektronik yg ada titik perpuluhan."
      3 hours ago ·
    • Abu Alex Allah.. (saya berlepas diri dengan kamu MF, sila baca baik-baik komentar saya)

      sama-sama kita berusaha mengembalikan timbangan yang diredhai Allah swt. insyaAllah.

      (Info: perkara alat timbangan ini adalah bahagian besar dalam agenda yang lebih besar, iaitu mengembalikan pasar madinah wallahu'alam).
      3 hours ago · · 1 person
    • Zulkifli Sharif
      tu klau nak pikir mendalam ..gandum spesis mana nak pakai ..yang susunan protein dah di ubah ke yang gandum yang asal. Berapa mm punya panjang gandum dia, ukur lilit dia berapa mm. Gandum warna ape ....yang dah kena bleach ke yang belum. Gandum fresh ke macam dah kering sikit pasal dehydrasi. gandum gred AA ke gred C punya gandum. Nak tanam gandum yg menepati stabdard kena pakai organik ke yang pakai chemical. Banyak tu nak kena pikir
      3 hours ago ·
    • Abu Alex barli bang, barli.. :)
      3 hours ago · · 1 person
    • Zulkifli Sharif Dacing pun kena carik yang asal ke ...ke kena buat replica gred AA. Nak timbang tu dalam persekitaran vakum ke. Dalam bilik aircond ke. Bangunan khas ke. Dacing yang asal tu metal dia kena ambik gak tu kadar wear and tear. Nak buat replica kena potong pakai laser besi timbang dia takut lari satu perpuluhan
      3 hours ago ·
    • Zulkifli Sharif oh barli ye ....ha ha ha ha ha ha ha
      3 hours ago ·
    • Zulkifli Sharif tu klau jumpa barli yang perfect untuk standard kan balik ....tu barli kena simpan dalam musium dengan segala teknik presevation tu ..yang tahan 2-3 ratus tahun kemudian. Ade ke barli tu lagi.
      3 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus timbangan melibatkan titik perpuluhan memyebabkan berlaku perbezaan pendapat ttg berat sebenar bila menimbang berat 72 biji barli. timbang guna penimbang elektronik dan dacing tentulah x sama
      3 hours ago · · 1 person
    • Zulkifli Sharif Tau pun ...urusan spesifikasi ini urusan manusia yang dibatasi oleh teknologi yang wujud pada zaman itu. 100 tahun lagi mungkin ianya akan berbeza juga.
      3 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus jadi dari pada bertelagah bab berat dalam titik perpuluhan, lebih baik balik to basic. timbang guna dacing
      2 hours ago · · 2 people
    • Zulkifli Sharif back to basic bagi saya ..kembali kepada Al Quran dan sunnah. Urusan spesifikasi hanya urusan manusia ...tidak lebih tidak kurang dan tiada yang misteri mengenainya.
      2 hours ago ·
    • Abu Alex ‎"timbangan melibatkan titik perpuluhan memyebabkan berlaku perbezaan pendapat ttg berat sebenar bila menimbang berat 72 biji barli. timbang guna penimbang elektronik dan dacing tentulah x sama"

      mungkinkah atas sebab ini, jalan paling baik ialah dengan mengambil timbangan spesimen wang syariah yang asal (yang terpulihara).
      2 hours ago · · 2 people
    • Abu Alex cuma silapnya (mungkin) sebab si-penimbang timbang guna alat timbangan digital; kalau dia guna dacing pasar madinah tentu tertutup pintu khilaf dari awal-awal lagi, wallahu'alam.

      MF, jazakallahu khairan.
      2 hours ago · · 2 people
    • Nazly Tahir
      Itulah hikmahnya dalam Islam menggalakkan sedekah dalam sedikit lebihan/kekurangan yang berlaku agar mendidik manusia tidak terlalu berkira dalam sesuatu urusan yang kurang jelas dari ketulenan, berat dan sebagainya, namun bagi yang telah jelas ketulenan dan timbangannya telah dikeluarkan hukum haram keatasnya... cara urusannya jual kurma yang ada ditangan hasil yang diperolehi dibelikan kurma yang lain... jika ada sesuatu yang meragukan tinggalkan keraguan, ambil jalan selamat...kan mudah... Zaman nabi tidak terlalu dititikkan pada jumlah perpuluhan sesuai dengan amalan Islam yang digalakkan bersedekah, namun bagi jahiliyah yang terlalu berkira diwujudkan mekanisma untuk perkiraan ke tahap nano kerana mereka memang sangat berkira dalam semua aspek... dengan wujudnya teknologi yang dihasilkannya membuatkan kita masyarakat Islam pun terikut dengan kaedahnya, ini termasuklah salah satu senjata sulit jahiliyah untuk memporak-perandakan sistem Islam agar kita terus bertelagah dan mereka berjaya mempermainkan dan melaga-lagakan kita... perlu diingatkan teknologi untuk memudahkan perkiraan bukan untuk merombak sistem Islam yang ada sejak lebih 1400 tahun yang lalu... wallahu'alam'bisawap....
      2 hours ago · · 4 people
    • Nur Judyana Rasidi ‎..pada saya simple...pada ketika std diperkenalkan WIM berpendpt susah nk timbg 72 biji syair...memberi pndgn anda denying sabda Rasulullah s.a.w..sample yg diorg ambil ditimbg tidak dpt 4.25g...adlh lebih baik WIM timbg
      2 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus kalau 72 biji barli yg dipotong hujung di timbang guna dacing, gerenti smua dapat berat yg sama sebab xder titik perpuluhan.
      2 hours ago ·
    • Nur Judyana Rasidi MF..kene juga track kitab
      2 hours ago ·
    • Nur Judyana Rasidi bkn main ikut akal
      2 hours ago · · 1 person
    • Mohamad Firdaus Syazwan Madihah : apa kata mintak IMN timbang balik 72 biji barli tu guna dacing.. jangan guna penimbang elektronik
      2 hours ago ·
    • Nur Judyana Rasidi MF minta join group mereka klu ade pertanyaan
      2 hours ago · · 1 person
    • Mohamad Firdaus NJR : akak dah timbang 72 biji barli sendiri sebelum kuarkan dinar 4.44g?
      2 hours ago ·
    • Mohamad Firdaus guna penimbang elektronik atau dacing?
      2 hours ago ·
    • Abu Alex apakah ini salah satu maksud hadith yang dibawakan?

      apakah akhirnya alat dacing yang pernah didoakan oleh baginda saw. ini akan menyatukan umat baginda di akahir zaman (wang syariah)?

      wallahu'alam.
      2 hours ago · · 2 people
    • Abu Alex hal dacing ini kalau buka mana-mana kitab pun sama sahaja (sama ada dinyatakan atau tidak), memang masa zaman itu pakai dacing dan tidak pakai digital weight.
      2 hours ago · · 1 person
    • Nas Salahuddin Albeyduri wallahu a'lam bisshowab..wa nas-aluLLAH ala kulli syai'..nasrun minallah wa fathun qarib..wa bashiril mukminin..
      2 hours ago ·
    • Siti Zubaidah Abdul Shukor harap tidak ada yg mempolitikkan hadith dacing tadi.
      2 hours ago · · 3 people
    • Nazly Tahir MF - penimbang elektronik atau dacing bukan isu sekarang, yang penting berat dan timbangan sudah jelas atau belum dalam kiraan sekarang... nasihat saya jual dahulu yang ada kemudian beli yang dikehendaki.. sebab dalil yang pertama beratnya telah jelas berbeza
      2 hours ago · · 2 people
    • Syazwan Madihah
      MF : alhamdulillah.banyak Allah bukan pintu kefahaman kepada kita melalui perbincangan ini.

      bagi wa,isu yang wa bangkitkan asas dari artikel yang pernah wa bangkit dahulu, wa bukan bangkang 4.25 gram ni dijadikan berat dinar, tapi adalah dari statement yang terbit dari mulut pengarah WIM pusat yang mengatakan tidak boleh untuk menimbang berat 72 biji barli.

      itu asas wa, sebab depa dah pegang pemerintah..bila statement ni bertentangan dengan pendapat asal dahulu, itu yang wa tak setuju.tiba2 keluar perkataan tidak boleh.sedangkan tugas pemerintah adalah mengukur berat 72 biji barli.

      bila dah lepas timbang, pastu dapat juga berapa yang ditimbang , dan tetapkan itu sahaja.ini saya setuju.

      sebab tu, setiap zaman pemerintah islam, berat dinar dirham berbeza..ini bukan sebab suka2 nak ubah, tapi setiap kali pemerintah baru naik, depa perlu ukur sendiri berat barli untuk dinar dirham.
      jadi, tidak perlu rasa pelik/janggal mana satu nak pilih.

      kerana itu , apabila ditimbulkan isu barli mana, yang dah ubah genetik ke idak apa semua, tak patut ditimbulkan.

      dah nama pemerintah, depa kena pikir barli mana terbaik,buat eksperimen sendiri.lepas.NI keluar statement tak boleh.

      dalam agama yang dibawa nabi ni,yang meninggalkan para sahabat yang bak bintang di langit, bila masyarakat akhir zaman ni, kata bertentangan dengan apa yang zaman 3 generasi terdahulu buat, kita kena kembali pada zaman 3 generasi terdahulu, bukan ikut kata semberono begini (walau saya tahu, ini ayat bukan semberono, tapi apabila ianya melibatkan apa yang generasi terawal sudah lakukan, dan kita meletakkan mustahil pada zaman serba canggih ni, sebab tu saya sebut semberono)

      Wallahu a'alm.

      saya sudahi dengan tasbih kifarah dan surah al-asr.
      moga Allah jauhkan persengketaan sesama kita.
      2 hours ago · · 3 people
    • Mohamad Firdaus
      ‎"wa bukan bangkang 4.25 gram ni dijadikan berat dinar, tapi adalah dari statement yang terbit dari mulut pengarah WIM pusat yang mengatakan tidak boleh untuk menimbang berat 72 biji barli."
      ~ mmg x boleh sbb guna penimbang elektronik 2-4 titik perpuluhan. cuba timbang guna dacing. boleh jer =)

      "sebab tu, setiap zaman pemerintah islam, berat dinar dirham berbeza..ini bukan sebab suka2 nak ubah, tapi setiap kali pemerintah baru naik, depa perlu ukur sendiri berat barli untuk dinar dirham."
      ~ nih zaman demokrasi, bukan zaman khalifah.. zaman khalifah dulu pas satu berat ditetapkan, smua DnD lama di mint semula. sapa yg simpan n still gunakan akan kena pancung. tp kne lihat realiti zaman sekarang yg still tiada khalifah. kalau kelantan timbang sendiri, terengganu timbang sendiri, perak timbang sendiri dan negeri lain timbang sendiri kan ke dapat berat berbeza dalam titik perpuluhan? bukankah bila masing2 kuar DnD sendiri ikut timbangan sendiri dalam titik perpuluhan akan menggalakkan lebih banyak riba? jadi perlu ada satu ukuran standard yg perlu di ikuti semua. dalam bab nih wa sokong Umar Vadillo, cuma sekarang x bape sokong kalau masukkan skali titik perpuluhan..

      bagi wa, pemerintah dulu2 timbang berat 72 biji barli smua sama berat. timbang guna dacing. sebab wa perati betul2 beza berat 1dinar dan 1dirham x banyak beza iaitu antar 1-2g. cuma kita jer lihat berat berbeza sebab kita guna penimbang elektronik titik perpuluhan, bukannya guna dacing =)
      2 hours ago ·
    • Adam Sharif i like this abu alex : )
      2 hours ago ·
    • Ust Rafidi Hashim
      Nak buat kerja apa pun mesti duduk dalam jamaah ... dlm jamaah ada Amirnya .. kita diajar supaya taat kepada Amir dalam pekara yg diharuskan tambah tambah lagi kepada pekara pekara yang wajib, dan tidak ada ketaatan dlm pekara mungkar..kalau pekara pekara khilaf 4.25 dan 4.44 gram dianggap pekara mungkar ... teruskan ..sebarkan ketidak puas hati anda secara terbuka semoga anda menjadi Amir .. dan dapat melaksanakan perintah 4.44 gram dinar ..
      2 hours ago · · 2 people
    • Ust Rafidi Hashim sokong MF
      about an hour ago ·
    • Maqua Mohican berat 1dinar = 72biji barli
      barli yang jadi penentu berat dinar...bukan penimbang!
      about an hour ago · · 1 person
    • Adam Sharif maqua mohican jelaskan
      about an hour ago ·
    • Maqua Mohican ada ketetapan ke kaedah timbangan?...guna dacing yang xde titik perpuluhan atau guna teknologi sekarang yang ada titik perpuluhan
      about an hour ago · · 1 person
    • Amir Hasyim Kamaruddin saya dh Amir dari lahir lagi ust,nama pendek la... :)
      about an hour ago ·
    • Zulkifli Sharif Siapakah AMIRnya?
      about an hour ago · · 1 person
    • Adam Sharif ‎?
      about an hour ago ·
    • Ust Rafidi Hashim Tayyib ...kalau Amir tak betul sila tegur ... teguran tertutup ..
      about an hour ago ·
    • Maqua Mohican ramai yg bernama AMIR di sini....
      about an hour ago ·
    • Nas Salahuddin Albeyduri tegurlah utk kebaikan, :)
      about an hour ago ·
    • Zulkifli Sharif Bagaimana memilihnya ..siapa yang layak ....agar kita dapat mematuhi dan menjadi pendamai kepada bermacam permasalahan. Jom solat zohor di masjid.
      about an hour ago ·
    • Maqua Mohican saya ada satu persoalan yg belum terjawab...buat ustz2 atau kawan2 yg tahu...ada x hadis2 nabi berkaitan kaedah timbangan dinar?....alatan yang digunakan untuk menimbang 72biji barli
      about an hour ago ·
    • Mohamad Firdaus Zulkifli Sharif : boleh blog kn perbincangan nih =)
      22 minutes ago ·
    • Mohamad Firdaus Maqua : org dulu2 guna dacing
      21 minutes ago ·
    • Zulkifli Sharif okay ..no problem MF.
      18 minutes ago ·
    • Nur Judyana Rasidi ada info x yang timbg 1 mithqal=72 biji syair dpt 4.25g...
      15 minutes ago ·
    • Maqua Mohican skrg kna guna dacing gak ke?
      10 minutes ago ·
    • Nur Judyana Rasidi peimbgan perlu sbb xsemua negara guna 85g emas..
      4 minutes ago ·
    • Mohamad Firdaus
      ‎"ada info x yang timbg 1 mithqal=72 biji syair dpt 4.25g..."
      1) laaa... kenapa kira titik perpuluhan? unit timbangan org dulu2 guna dacing dikenali sebagai mithqal.. dimana berat mithqal = 72biji gandum. sama seperti timbangan gantang baghdad..

      2) gantang tu unit timbangan dulu2.. gantang tu kalau kira ikut timbangan moden iaitu kilo tentu akan dapat berat berbeza. kila ikut gram lagi la byk beza. kira ikut titik perpuluhan lagiiiiiiiiiiiiiiii la banyak beza. camnih la ibaratnya..

      3) jangan combine unit ukuran zaman dulu2 (org gelar strait settlement betul ka?) ngan unit kiraan zaman moden.
      3 minutes ago ·

No comments:

Post a Comment