Monday, April 11, 2011

Baju Berkalimah Tauhid

1. Ramai yang beranggapan (mungkin dengar dari mana-mana Ustaz) bahawa adalah berdosa memakai baju berkalimah tauhid kalu masuk tandas. Hujah mereka adalah dari sikap Rasulullah yang membuka cincinnya yang berkalimah tauhid biler masuk tandas.

2. Ini gua nak kasitau.... setiap tindakan Rasulullah ader hikmah disebaliknya... sebagai contoh, kalulah Rasulullah pada setiap waktu solat subut membaca doa qunut, maka ianya akan jadi sebagai rukun.... begitu juga kalu Rasulullah bersolat sunat tarawikh hanya 20 rakaat sahaja... tentunya ianya akan menjadi rukun.

3. Baju adalah pakaian kita, jika kita memakai baj

u berkalimah tauhid dengan tujuan menghinanya, maka hukumnya jadi haram. Namun jika kita memakai baju berkalimah tauhid dengan tujuan untuk berdakwah, maka hukumnya jadi harus. (err... gua bukan nak kasi fatwa disini). Semua yang kiter buat adalah bergantung kepada niat.

4. Bat

ang tubuh kiter nih juga mempunyai kalimah tauhidnya sendiri. Ini kita akan dapat tahu jika kita belajar ilmu makrifat dan ilmu hakikat. Apakah itu kalimah tauhid... Kalimah tauhid

adalah kalim

ah yang mengESAkan Allah S.W.T sebagai Tuhan Rabbul Jalil.... Tuhan yang patut disembah dan tiada yang menyekutunya. Kalimah tauhid ini adalah sebagai asas kepada semua (yang hidup dan yang mati).

5. Pihak Polis pun ada tertera Kalimah Tauhid pada emblem mereka... dan tiada masalah pon biler dibawa kedalam mana-mana tempat. (tapi gua tak suka guna point ini sebagai menjustifikasikan hujah gua)

6. Ianya hanyalah isu furu' dimana perbezaan pandangan yang tidak menjejaskan aqidah.

(ada masa nanti gua sambung lagie...)


source: http://www.facebook.com/home.php?sk=group_130228377040193&view=doc&id=154662654596765

No comments:

Post a Comment