Monday, April 11, 2011

Rasional Kalimah Tauhid pada Dinar dan Dirham


Ini versi awal... nanti gua tambah lagi point...


Apa yang membezakan antara Dinar dan Dinarius, Dirham dan Drachma.


1. The minting of the Dinar and Dirham is a known practice of the Muslims from the early days of Islam. The first dated coins that can be assigned to the Muslims are copies of silver dirhams of the Sasanian Yezdigird III, struck during the Khalifate of Uthman, radiallahu anhu. These coins differ from the original ones in that an Arabic inscription is found in the obverse margins, normally reading “in the name of Allah”.


Since then the writing in Arabic of the name of Allah and parts of Qur’an on the coins became a custom in all minting made by Muslims. In the year 75 (695) the Khalif Abdalmalik ordered Al-Haddjadj to mint the first dirhams, officially establishing the standard of Umar ibn al-Khattab, radiallahu anhu: 7/10 of the mithqal. The next year he ordered the dirhams to be minted in all the regions of the Dar al-Islam.


He ordered the coins to be stamped with the sentence: “Allahu Ahad, Allahu Samad”. The minting of the coins is considered an obligation of the Sultan that needs to be followed (al-Qurtubi).

"And Victory belongs to Allah. In Him we trust and praise belong to the Lord of the worlds and peace and blessings on His Messenger".


Written By:

The slave of Allah,

Hajj Abdalhasib Castineira,

in Kuala Lumpur, on the 5th of Ramadhan, 1431.


2. Biler orang Islam menggunakan dinar yang dicetak sendiri maka tentulah orang fasiq dan kafir juga akan mencetak dinar mereka. Jadi sebagai cara terbaik untuk membezakan dinar yang dibuat oleh orang Islam, maka Kalimah Tauhid dijadikan satu piawaian. Orang fasiq dan kafir tentunya tidak akan menggunakan kalimah tauhid kerana mereka tidak beramal dengan tuntutannya.


3. Sebagai satu peluang untuk kita berdakwah dimana diharapkan dengan terteranya kalimah tauhid pada dinar dan dirham, mungkin hati-hati orang yang menerima dan menggunakan dinar dan dirham ini akan lembut dan seterusnya terbuka untuk menerima Islam.


4. Sila tonton : http://www.youtube.com/watch?v=XmVYv-U_2xw&feature=related


5. Dinarius tiada kalimah tauhid... Dinar ader kalimah tauhid sebab ikut arahan Khalifah (sebab belum pernah ader Khalifah yang tarik balik arahan suruh letak kalimah tauhid tue... jadi sampai biler-biler arahan tersebut valid.. sehinggalah ader khalifah lain yang suruh tak payah letak) ... jadi Dinarius kekal sebagai Dinarius dan Dinar pula kekal sebagai Dinar.


6. Ianya sebagaimana mengikut arahan yang telah ader 1000++ tahun dulu dari Khalifah Abdul Malik Bin Marwan... dan semua Khalifah sesudahnya pun menerima pakai arahan ini. Arahan ini tidaklah akan terbatal dengan sesuka hatinya mengikut keadaan.


7. Namun ianya bergantung kepada individu yang menjadi pengeluar dinar dan dirham. Jika mereka ader sekelumit iman dan amal... pastinya mereka dengan berbesar hati menerima pakai keperluan adanya Kalimah Tauhid pada dinar dan dirham. Ini berbeza dengan orang fasiq dan kufar yang tentunya tidak akan meletakkan Kalimah Tauhid sebagai syarat penting yang perlu ada pada dinar dan dirham keluaran mereka.

8. Pengeluar Dinar dan Dirham dari kalangan orang Islam lebih mengutamakan sunnah dan keperluan fardhu kifayah dalam perlaksanaan muamalah dengan dinar dan dirham, manakala pengeluar Dinar dan Dirham (Dinarius dan Drachma) dari kalangan orang fasiq dan kufar pula adalah lebih kepada kepentingan duniawi (komersial dan keuntungan) atas maslahat Umat Islam (mencari keuntungan pada keperluaan orang Islam tanpa mengira halal dan haram)

9. Selagi mana sesuatu itu mengenalkan dirinya sebagai dinar, namun tiada nilai intrinsik padanya dan juga tiada "Roh Islamiah" (Kalimah Tauhid) ... maka ianya tidak layak menggelarkan dirinya dinar... Ini termasuklah kertas-kertas yang mengaku sebagai dinar seperti Kertas Iraq, Kertas Arab Saudi dan sebagainya.

Islam itu datangnya asing dan akan kembali dalam keadaan asing


Nota oleh: Quezzo Corp

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_130228377040193&view=doc&id=154050831324614

No comments:

Post a Comment