Wednesday, April 27, 2011

LOAN ASB ..bijak kah?

Topeng Perak
kawan saya ajar buat loan labur dlm ASB lepas tu buat overdraf labur balik dalam ASB. tu cara org bijak buat duit. saya setuju, tetapi org bijak ni la masuk neraka. baik sy jd org bodo yg masuk syurga dari jd cerdik yg masuk neraka. saya bodoh sbb xbuat pinjaman.
    • Topeng Perak buat loan beli silver, tggu harga naik jual silver dapat keuntungan sekali ganda pastu beli plak tanah buat investment. pastu sedekah kat masjid. agak2 org tu pandai ke bodoh?
      2 hours ago · · 2 people
    • Abi KHuzai bodoh didunia.. bijak disisi-NYA~
      about an hour ago · · 2 people
    • Topeng Perak saya nak kaya cepat senang je, buat loan 100k dgn bayaran bulanan rm800 sebulan. pastu beli silver sikit, emas sikit, dinar sikit, dirham sikit. keuntungan 100% bakal jd milik saya selepas setahun. adakah cara ini berkat buat diri saya? jika kawan2 disini ramai yg buat cara macam ni maka saya rela hidup dirumah sewa dgn memakai motor pergi kerja dari idup pakai kereta besar rumah besar tp duit haram.
      about an hour ago · · 3 people
    • Camo Trooper kalau kesian kt family dan kawan2... sebar2 kan..
      about an hour ago ·
    • Azlin Hasim nk wat loan 100k tu nk pki loan ape?riba gak
      about an hour ago · · 1 person
    • Kamal Harun buat loan guna yg islamic pun bodo jgk kee?...........ana tak brape fhm
      about an hour ago ·
    • Topeng Perak AH skrg loan islamic bnyk, hahaha.. yg penting kerja gov je loan lulus 100%. dulu sy xtau ttg riba skrg sy ingin jd org pertama buang segala riba dlm hidup saya dan keluarga.jika kawan2 bersetuju dgn saya marilah kita buang riba dari hidup kita, selepas tu keluarga kita.
      about an hour ago · · 1 person
    • Azlin Hasim klu kata bank wt loan, xde la 100% islamic..sorry to say
      about an hour ago ·
    • Azlin Hasim klu cmtu kan TP, xde beza la pon ASB islamic.. :p
      about an hour ago ·
    • Topeng Perak sapa kata loan tu halal, guna la perkataan apa pon loan tetap haram selagi masih ada caj yg dikenakan. cth sy bg loan kat kawan sy 10k, selepas setahun dia bayar 11k, tp sy xminx 11k dia bg lebih 1k sbb dia ikhlas nak bg.
      about an hour ago ·
    • Azlin Hasim Topeng Perak AH skrg loan islamic bnyk, hahaha.. yg penting kerja gov je loan lulus 100%. dulu sy xtau ttg riba skrg sy ingin jd org pertama buang segala riba dlm hidup saya dan keluarga.jika kawan2 bersetuju dgn saya marilah kita buang riba dari hidup kita, selepas tu keluarga kita?????
      about an hour ago · · 2 people
    • Quezzo Corp Alhamdulillah... makin ramai yang sedar mengenai riba... Alhamdulillah..
      about an hour ago · · 2 people
    • Topeng Perak ‎3 kad kredit telah saya terminate, 1 loan konvesional telah saya langsaikan tinggal 1 lg loan CIMB islamic bank tidak dapat saya jelaskan. InsyaAllah jika di izinkan, saya akan tutup loan ini secepat yg mungkin. xbeli dinar, emas dan perak xpe janji loan dapat tutup.
      about an hour ago · · 4 people
    • Camo Trooper letak la nama ape pun.. interest ke.. bunga ke.. buah ke.. dahan ke... kalu dah cukup syarat riba.. maka ribalah ia =)
      about an hour ago · · 2 people
    • Camo Trooper TP.. wa tggal loan rumah je... wa ingat cara nk cepat langsai.. selain bayar bulan2.. wa simpan sikit dlm dirham/dinar/emas/perak... agak da byk sikit wa let go.. masa tu nilainya berbanding nilai fiat insyaAllah dah jauh tinggi... ape yg terdaya je.. mana x sempat.. kita taubat dan bersangka baik pd Tuhan.
      about an hour ago · · 1 person
    • Topeng Perak ‎30 ribu dalam bank + 12 ribu dalam kwsp telah habis sy bayar loan kowaja 25K, 3 kad kredit berjumlah 10k, loan motor 5k dan hutang lain2 yg berkaitan riba. balance yg ada tu saya beli dinar dan dirham. adakah saya ni org yg paling bodoh? hahaha
      about an hour ago · · 1 person
    • Fairuz Juhari sedih molek yg ber "ptptn".....aihh..
      about an hour ago ·
    • Topeng Perak saya guna pendekatan En Altercronic cara nak beli rumah, beli dinar setiap bulan selepas 15 tahun beli rumah, buat sementara waktu duk umah kuaters. InsyaAllah saya dh bermula bulan ni dgn 1 dinar.
      about an hour ago · · 2 people
    • Camo Trooper ingat... golongan yg dirindukan Nabi di Akhir Zaman.. dikalangan org2 yg terasing dan nampak asing.. maka berbahagialah mereka itu..
      about an hour ago · · 2 people
    • Pakcik Apect bagus cara tu. tapi kalo kite menunjuk2 sangat nnti jatuh hukum riak plk :)
      about an hour ago · · 1 person
    • Inspirasi D'kota ‎:) BETUL2
      about an hour ago ·
    • Inspirasi D'kota TU
      about an hour ago ·
    • Topeng Perak NI BUKAN NAK MENUNJUK, HANYA ORG YG BIJAK SAHAJA TAHU AKAN MAKSUD GUA."MORAL JGN BUAT LOAN JIKA NAK KAYA CEPAT!!!"
      about an hour ago · · 2 people
    • Inspirasi D'kota BETUL....SETUJU TU
      about an hour ago ·
    • Topeng Perak jika boleh kan nak je aku ckp cmni " jom kawan2 kita buat loan beli silver harga tgh jatuh sekarang!!!" xpayah aku promote kawan2 mcm ni "jom beli silver harga jatuh skrg(nak beli dgn telur dua biji ke bang duit mana nak cari)".
      about an hour ago · · 1 person
    • Inspirasi D'kota JUGA BETUL TU
      about an hour ago ·
    • Camo Trooper menunjuk tu boleh.. riak tu yg tak boleh =) mudah2an dgn menujuk baru org yg x nmpak bleh nmpak.. =)
      58 minutes ago · · 1 person
    • Zila Safein aku bodoh memikirkan kebodohanku, malah bertambah bodoh membiarkan kebodohan itu berpanjangan... hhihihiihih
      56 minutes ago · · 1 person
    • Pakcik Apect ooo sy rasa sy kurang bijak sbb tu tak paham kot. tp takpe la. kurang bijak pun takpe sbb bole belajar :) no need to shout dgn caps lock yek sedara :) tu tatasusila ketika kite masuk ke public chat. saya bukan provoke sesiapa pun
      40 minutes ago ·
    • Topeng Perak Minggu ini, sama-sama kita pelajari pandangan Islam dalam hal hutang. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid, kecuali jika dia mempunyai hutang (kepada manusia).” (Riwayat Muslim, 6/38)
      39 minutes ago · · 2 people
    • Topeng Perak PA saya mohon maaf bukan utk sedara tulisan tersebut. tulisan tersebut utk diri saya sendiri. agar saya ingt dan tidak melakukan kesalahan ni lg. selagi sy mohon maaf andai tersilap.
      38 minutes ago ·
    • Topeng Perak Baginda kerap mengajar umat Islam supaya berdoa dilepaskan daripada hutang: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada dosa dan hutang.” Lalu baginda ditanya: “Mengapa engkau sering meminta perlindungan daripada hutang, wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Jika seseorang berhutang, apabila berbicara dia dusta, apabila berjanji dia mengingkari.” (Riwayat Al-Bukhar, 1/214)
      35 minutes ago ·
    • Topeng Perak Ada juga dalam sebuah hadis lain, ertinya: “Ya Allah, aku berlindung daripada kekufuran dan hutang.” Mendengar itu, seseorang bertanya, “Apakah engkau menyamakan kekufuran dengan hutang, wahai Rasulullah?” “Benar,” jawab Rasulullah. (Riwayat An-Nasaie, 2/316; Ahmad 3/38; Al-Hakim berkata sahih dan disepakati oleh Az-Zahabi; Menurut Albani: Dhoif)
      35 minutes ago ·
    • Pakcik Apect
      no prob sedara tp sebolehnya cuba kawal diri sendiri yek. tahu tak sedara, statement awal mengatakan kalo jadik bijak dgn wat loan jek terus masuk neraka tu mungkin telah mengecilkan hati saudara2 kite yg lain di sini. kalau ade yang faham takpe, tp bagi mereka yang tak paham? camne kite nak berdepan dgn mereka nnti? takut nanti besar dosa mengecilkan hati orang, menghalang saudara ke syurga pulak :) think about it :) selamat beramal
      37 minutes ago · · 1 person
    • Topeng Perak ok sedara PA. Terima kasihh atas nasihat itu. semoga anda mendapat rahmat dari Allah.
      30 minutes ago · · 1 person

No comments:

Post a Comment