Tuesday, April 19, 2011

SENARIO PERBUALAN DnD

Quezzo Corp
Verbatim:

Gua: Bhai.. nih gua promote lu guna DnD nih... untung.. simpan dan muamalat dalam DnD nih... ader nilai intrinsik... emas tetap emas.. perak tetap perak... lu simpan tunai banyak tue bukan makin banyak value dier.. makin susut aper...
Mamat: Aper plak.. gua dapat interest aper biler simpan kat bank... lu bayangkan... gua boleh dapat paling cikai interest dalam 2%.. itu belum accumulated lagi.. belum lagi yang hasil dari dividen...
Gua: Interest dan sebagainya tue adalah riba bhai.... riba tue berdosa... orang yang mengambil dan menerima serta bersekongkol dengan riba tue sebenarnya telah berperang dengan Allah Taala...

Mamat: Aper plak ribanyer.... Gua guna Islamik Banking aper.. loan rumah dan peribadi pon gua amik Islamik Banking... Ada panel syariahnyer la... Mana plak ribanya.
Gua: Wang kertas itu sendiri dah riba sebab tak bersandar pada emas... Islamik Banking yang ader tue banyak yang cuma mekap dari Konvensional Banking.... cover up... tukar nama dan istilah jer...
Mamat: Lu saper bhai nak nasihatkan gua pasai nih... Panel penasihat syariah bank gua tue ader PHD lu tau... lu belajar pon tak abis...
Gua: Gua sekadar nak menyelamatkan lu dari riba bhai... terpulang... gua dah selesaikan tugas gua... tapi sungguh bhai.. semua itu riba...
Mamat: Blah la lu.... sikit-sikit riba... sikit-sikit riba...
Gua: ???? terpulang (dalam hati)

No comments:

Post a Comment